Beta karoten na zdrowie http://zdrowszeznatury.pl

Beta karoten na zdrowie

Beta karoten na zdrowie
24 głosów, średnia 4.31 (ocena ogólna 80%)

Beta karoten na zdrowie http://zdrowszeznatury.pl

Beta karoten wraz z innymi karotenoidami jak alfa-karoten i beta-kryptoksantyna są uważane za prekursory witaminy A. Po spożyciu beta-karoten zamienia się bezpośrednio w witaminę A. Spośród 600 znanych karotenoidów, beta-karoten jest najbardziej zbadanym i najważniejszym karotenoidem. Beta-karoten należy do grupy związków chemicznych zwanych karotenoidami. Wśród wielu pozytywnych korzyści zdrowotnych jakie mają karotenoidy, najważniejszą ich funkcją jest bycie prekursorem witaminy A. Generalnie 6 ug beta-karotenu odpowiada 1 RE (odpowiednik retinolu) lub 3,33 jm witaminy-A.

Beta-karoten (C40 H56) to pomarańczowy pigment, który obecny jest w większości owoców i warzyw. Został odkryty przez H. W. F. Wackenrodera w 1831 roku i wyizolowany z korzenia marchwi.

Charakterystyka beta-karotenu

Jak wszystkie karotenoidy, beta-karoten jest rozpuszczalny w tłuszczu. Wystarczy zaledwie 3-5 gramów tłuszczu, aby zapewnić jego wchłanianie.Beta karoten produkowany jest przez rośliny, gdzie bierze udział w procesie fotosyntezy

Najważniejsze korzyści beta-karotenu

Choroby serca. Osoby, których dieta jest bogata w beta-karoten mają niższe ryzyko zachorowania na choroby serca. Beta-karoten współpracuje z witaminą E, zmniejszając utlenianie LDL-cholesterolu, co powoduje mniejsze ryzyko miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca.

Zaburzenia układu oddechowego. Wysokie spożycie beta-karotenu i witaminy C zwiększa pojemność płuc i łagodzi przebieg takich chorób jak astma, zapalenie oskrzeli i rozedma płuc.

Rak. Badania pokazują, że ludzie, których dieta bogata jest w karotenoidy, mieli znacznie niższe ryzyko zachorowania na raka piersi, raka jelita grubego i raka płuc.

Układ odpornościowy. Beta karoten pomaga aktywować funkcje grasicy, jednego z najważniejszych źródeł ochrony immunologicznej. Grasica stymuluje układ odpornościowy do walki z infekcjami i wirusami.

Opalanie. Połączenie beta-karotenu z witaminami E i C zapewnia znaczną ochronę przed promieniowaniem ultrafioletowym.Co ciekawsze witamina C i witaminy E bez beta karotenu, nie wykazują takich właściwości.

Dodatkowe korzyści beta karotenu:

  • wspomaga leczenia suchej skóry, łuszczycy, egzemy,
  • zapobiega uszkodzeniom oksydacyjnym,
  • odgrywa znaczącą rolę w zaburzenia widzenia zapobiegania,
  • jest ważnym flawonoidem – ma silne funkcje przeciwutleniające ,pomaga wymiatać wolne rodniki, a tym samym ograniczać uszkodzenia błon komórkowych, DNA i struktur białka w komórce.

Beta-karoten pochodzący z pożywienia jest bezpiecznym źródłem witaminy A

Witamina A może być pozyskiwana z pożywienia właśnie poprzez beta-karoten. Zaletą przyjmowanie tej formy jest to, że organizm przetworzy tylko tyle witaminy, ile potrzebuje.

Naturalne źródła beta-karotenu

Prawie wszystkie zielono-żółto-pomarańczowe warzywa i owoce są bogatym źródłem beta-karotenu. Oto lista najbardziej popularnych produktów i zawartość beta-karotenu w mg na 100 g produktu:

Średnia zawartość ß,ß-karotenu w owocach i warzywach gotowych do spożycia (mg/100g produktu):

jabłka

0,1

morele

1,6

szparagi

0,5

fasolki

0,4

brokuły

1,5

marchew

6,6

czereśnie

0,6

cykoria

1,5

szczypiorek

2

rzeżucha

5,3

jarmuż

5,1

mango

2,9

melony

2

pietruszka

4,9

brzoskwinie

0,5

śliwki

0,2

szpinak

3,5

słodkie ziemniaki

5,9

pomidory

0,5

arbuzy

0,4

cukinia

0,2


Polecane produkty:

Błonnik marchwiowy
Witamina F http://zdrowaznatury.pl
Błonnik marchwiowy
Błonnik marchwiowy zawiera beta-karoten, zatem poprawia koloryt skóry i zapobiega oparzeniom słonecznym.
Zobacz…

Błonnik jabłkowy

Sacha Inchi ( Plukenetia volubilis ) http://zdrowaznatury.pl
Błonnik jabłkowy
Usprawnia przemianę materii, sprzyja utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi.
Zobacz…