Czy grozi ci awitaminoza? Poznaj objawy i skutki http://zdrowszeznatury.pl

Czy grozi ci awitaminoza? Poznaj objawy i skutki

Czy grozi ci awitaminoza? Poznaj objawy i skutki
32 głosów, średnia 4.34 (ocena ogólna 81%)

witaminac

Awitaminoza to brak lub niedobór witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest ona efektem nieodpowiedniej diety lub zaburzeń związanych z wchłanianiem pokarmu. Awitaminoza powoduje zakłócenia przemiany materii oraz szereg innych objawów, charakterystycznych dla niedoboru poszczególnych witamin. Nieleczona awitaminoza może prowadzić do bardzo groźnych chorób, dlatego warto wiedzieć, jak rozpoznać jej pierwsze symptomy.

Witamina A

Podstawowe objawy niedoboru witaminy A to pogorszenie się wzroku i bóle oczu. Oprócz tego charakterystyczne dla tej awitaminozy są słabe, łamliwe paznokcie, wypadanie włosów, suchość skóry, bóle stawów czy gorsza kondycja fizyczna. Niedobór witaminy A w organizmie prowadzi do kurzej ślepoty, powoduje rozmiękanie rogówki oraz zespół suchego oka.

Aby uzupełnić braki należy spożywać produkty takie jak jaja, szpinak, brokuły, marchew, pełnotłuste mleko i tran.

Witamina B1

Awitaminoza witaminy B1 związana jest głównie z zaburzeniami funkcjonowania centralnego układu nerwowego. Objawia się zmęczeniem, zaburzeniami pamięci, problemami z koncentracją, depresją. Występuje też przyspieszona akcja serca oraz obrzęki kończyn. Jak przy innych awitaminozach dochodzi do zahamowania apetytu, bólów brzucha czy spadku wagi.

Silna awitaminoza B1 prowadzi do choroby beri-beri, objawiającej się zakłóceniami pracy neuronów i włókien mięśniowych, co powoduje bóle rąk i nóg, niewydolność układu krążenia, osłabienie, a nawet zanik mięśni. Niedobór witaminy B1 występuje niezwykle rzadko, zazwyczaj na skutek długotrwałego picia alkoholu. Aby jednak utrzymać jej odpowiedni poziom warto sięgać po produkty takie jak orzechy, suszone owoce, zboża, ziemniaki.

Witamina PP

Witamina PP znana jest także pod nazwami witamina B3 lub niacyna. Mały niedobór tej witaminy zmniejsza tolerancję na zimno. Duże niedobory powodują chorobę pelagrę. Objawiającą się ona zmianami pęcherzowymi na skórze (w miejscach, na które działa światło słoneczne).

Występuje tzw. „zespół 4d”(dermatitis – zapalenie skóry, diarrhoea – biegunka, dementia – otępienie, death – śmierć). Dochodzi do zgrubienia skóry, zapalenia jamy ustnej, zapalenia języka, zaburzenia układu pokarmowego. Mogą pojawić się zaburzenia psychiczne takie jak słaba koncentracja, amnezja, majaczenie, apatia, depresja. Witamina PP występuje powszechnie w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, np. w mięsie, orzechach i ziarnach zbóż.

Witamina B12

Na niedobór tej witaminy narażone są przede wszystkim osoby stosujące dietę wegańską, cierpiące na anoreksję, alkoholicy oraz osoby starsze, które nie odżywiają się w sposób prawidłowy. Objawami niedoboru witaminy B12 może być przedwczesne siwienie oraz zmiana koloru skóry na charakterystyczny, cytrynowy kolor. Awitaminoza witaminy B12 prowadzi do niedokrwistości, czyli anemii. Jej objawy to osłabienie, problemy z koncentracją, bóle i zawroty głowy, bladość skóry. Występują też objawy neurologiczne, m. in. osłabienie mięśni, zaburzenia czucia dotyku, temperatury, bólu, powolny zanik nerwu wzrokowego, co ostatecznie prowadzi do ślepoty.

Aby uniknąć niedoboru witaminy B12 należy spożywać jajka, wątróbkę, ryby takie jak makrela, łosoś, pstrąg, dorsz, oraz pić mleko.

Witamina C

Brak odpowiedniej ilości tej witaminy powoduje apatię, zmęczenie, brak apetytu, bóle mięśni i stawów. Znacznie obniża się odporność organizmu. Awitaminoza witaminy C powoduje szkorbut.

U osób, które cierpią na tę chorobę występują samoistne krwawienia, stany zapalne i obrzęki dziąseł, wypadanie zębów, słabe gojeniem ran, zwiększona łamliwość kości.

Bogatym źródłem witaminy C są czerwone warzywa takie jak pomidory, czerwona kapusta, papryka, a także owoce, np. cytryna, czarna porzeczka, truskawki.

Witamina D

Wiotczenie mięśni, senność, wzmożona potliwość, nerwowość, słabe kości mogą być oznaką niedoboru witaminy D. Ludzki organizm przy pomocy promieni słonecznych potrafi sam ją produkować, czasem jednak jest jej zbyt mało. U dzieci awitaminoza witaminy D prowadzi do krzywicy. U osób dorosłych powoduje osteoporozę i osteomalację, czyli rozmiękanie kości.

Aby stale utrzymywać odpowiedni poziom witaminy D należy spędzać czas na słońcu oraz spożywać żółtka jaj, masło, śmietanę, ryby (śledź, makrela, łosoś, węgorz), a także pić tran.

Witamina K

Na niedobór witaminy K mogą wskazywać objawy takie jak krwawienia z nosa, obfite miesiączki i siniaki, które powstają właściwie bez powodu. Awitaminoza witaminy K powoduje słabą krzepliwość krwi. Powstają krwotoki zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne, rany goją się trudno.

Zwiększa się też ryzyko zachorowania na nowotwory i choroby jelit.

Witaminę K można znaleźć w rozmaitych produktach spożywczych, m. in w szpinaku, ogórkach, sałacie, a także w owocach awokado, również jajkach, serze i oleju sojowym.

Polecane produkty:

Błonnik gryczany
Topinambur działanie na zdrowie i urodę http://zdrowszeznatury.pl
Błonnik gryczany
Działa wzmacniająco i oczyszczająco. Poprawia stan włosów, skóry i paznokci.
Zobacz…

Błonnik z ogórka kiszonego

Odkryj owocową moc witamin http://zdrowaznatury.pl
Błonnik z ogórka kiszonego
Zwiększa odporność na infekcje ze względu na zawartość witaminy C.
Zobacz…