Hummus – zdrowa alternatywa dla mięsa http://zdrowszeznatury.pl

Hummus – zdrowa alternatywa dla mięsa

Hummus – zdrowa alternatywa dla mięsa
23 głosów, średnia 4.21 (ocena ogólna 79%)

Hummus – zdrowa alternatywa dla mięsa http://zdrowszeznatury.pl

Pod tajemniczą nazwą hummus kryje się bardzo smaczna potrawa o dalekowschodnich korzeniach. Według legendy została wymyślona przez  sułtana Saladyna w czasach wypraw krzyżowych. Obecnie rozpropagowana na całym świecie, głównie przez  wegan i wegetarian..To nic innego, jak purée z ciecierzycy, przyprawione tahini, oliwą, czosnkiem i sokiem z cytryny. W Egipcie, hummus jest często aromatyzowany kminkiem.

Zanim przygotujesz swój pierwszy hummus sprawdź, dlaczego jest tak zdrowy. To zasługa jej głównego składnika – ciecierzycy. To roślina strączkowa, która jest uprawiana i spożywana na całym świecie, zwłaszcza w krajach, afro-azjatyckich. W Polsce popularna wśród wegan i wegetarian, ze względu na bogaty skład aminokwasowy, – jest świetnym zamiennikiem mięsa.

Ciecierzyca to bogate źródło białka i węglowodanów. Ciecierzyca ma znaczne ilości wszystkich niezbędnych aminokwasów zawierających siarkę. Zawiera również znaczne ilości błonnika, zwłaszcza frakcji nierozpuszczonych, które zmniejszają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Wspomaga trawienie oraz obniża poziom glukozy we krwi, przydatne w leczeniu cukrzycy. Zawarte w niej nienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak kwas linolowy i kwas oleinowy poprawiają gospodarkę lipidową, korzystnie wpływają na śledzionę, trzustkę i żołądek.

Ciecierzyca jest dobrym źródłem ważnych witamin takich jak ryboflawina, niacyna, tiamina, kwas foliowy oraz wapnia, magnezu, fosforu, potasu i żelaza. Liczne witaminy dobrze wpływają na stan naszej skóry, włosów i paznokci. Ponadto makro i mikroelementy podnoszą odporność organizmu.

Z koli tahini to nic innego, jakpasta na bazie  nasion sezamu używana do przygotowywania wielu potraw. W krajach  arbaskich tahini robione jest z lekko podprażanych nasion sezamu. We wschodniej Azji  tahini produkowane jest z niełuskanych nasion sezamu, przez co ma bardziej gorzki smak.

Jak przygotować Hummus?

Składniki:

  • 250 g ugotowanej ciecierzycy,

  • 4 ząbki czosnku,

  • 4 łyżki soku z cytryny,

  • 2 łyżki oleju sezamowego lub 2 łyżki pasty sezamowej tahini

  • oliwa,

  • sól, pieprz cayenne

Przygotowanie:

Ciecierzycę wraz zresztą składników zmiksować na gładką masę. Jeśli masa jest zbyt sucha dolej odrobinę wody lub oliwę. Doprawić do smaku.

 

Polecane produkty:

Błonnik marchwiowy
Witamina F http://zdrowaznatury.pl
Błonnik marchwiowy
Wspomagający leczenie chorób metabolicznych oraz cukrzycy, miażdżycy naczyń, zaburzenia gospodarki tłuszczowej.
Zobacz…