Kasza gryczana korzyści zdrowotne http://zdrowszeznatury.pl

Kasza gryczana korzyści zdrowotne

Kasza gryczana korzyści zdrowotne
29 głosów, średnia 4.18 (ocena ogólna 79%)

Kasza gryczana korzyści zdrowotne http://zdrowszeznatury.pl

Ziarna kaszy gryczanej zawierają wszystko to, co niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu: białko, tłuszcze i minerały w optymalnych proporcjach. Ze względu na wyważony skład skrobi, białka, tłuszczu i minerałów gryka znalazła się w centrum zainteresowań lekarzy, żywieniowców i dietetyków.

Kasza gryczana korzyści zdrowotne

Ziarna gryki zawierają proporcjonalnie więcej skrobi niż inne podobnych nasiona np. quinoa lub amarantusa. 100 g ziaren zapewnia 343 kalorii, są zatem umiarkowanym źródłem energii.

Poziom białka w ziarnach gryki wynosi 11-14 g białka na 100 g;  I chociaż jest ono stosunkowo mniejsze niż quinoa, niemniej tworzy wszystkie niezbędne aminokwasy, dla organizmu ludzkiego na doskonałych proporcjach. W szczególności lizyny, która należy do grupy aminokwasów niezbędnych, które nie mogą być syntetyzowane w organizmie człowieka i muszą być dostarczane z dietą.

Lizyna pełni szereg ważnych funkcji:

  • Niezbędna przy budowie białek, głównie w mięśniach i w kościach, istotna w okresie rozwoju.
  • Wchłania wapń, poprawia koncentrację umysłową.
  • Łagodzi objawy przeziębienia, grypy oraz opryszczki.
  • Obecna przy wytwarzaniu hormonów, przeciwciał, enzymów i przy budowie kolagenu.
  • Jej niedobór skutkuje objawami zmęczenia i rozdrażnienia, powoduje anemię i wypadanie włosów.
  • Najprawdopodobniej jeden z czynników wpływających w dużej mierze na procesy antykancerogenne w połączeniu z dużymi dawkami antyoksydantów.
  • Uczestniczy w procesach odnowy tkanek, tworzenia się przeciwciał, stymulacji wzrostu, a także wytwarzania hormonów i enzymów.

Kasza gryczana korzyści zdrowotne:

Nasiona gryki – bogate źródło błonnika

  • Nasiona gryki są bardzo bogate źródło rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika. Błonnik zwiększa swoją objętość i pomaga zapobiega zaparciom, przyspieszając wypróżnianie. Błonnik wiąże również toksyny, pomaga chronić błonę śluzową jelit. Dodatkowo błonnik wiąże się z solami kwasów żółciowych co pomaga obniżyć poziom cholesterolu LDL w surowicy.
  • Gryka jest kolejnym źródłem żywności bezglutenowej. Gluten jest białkiem obecnym w niektórych ziarnach i przez niektóre osoby nie jest tolerowany, wywołując szereg komplikacji zdrowotnych.
  • Ziarna gryki zawierają kilka polifenolowych związków przeciwutleniających, takich jak rutyna, taniny i katechiny. Rutyna (kwercetyna, rutynozyd) ma działanie przeciwzapalne i właściwości przeciwutleniające -zapobiega powstawaniu skrzepów płytek krwi wewnątrz naczyń krwionośnych.
  • Gryka ma większą zawartość witamin z grupy B niż inne nasiona, zwłaszcza ryboflawiny (witamina B2) i niacyny (witamina B3).
  • Wreszcie, gryka ma wyższe stężenie minerałów, takich jak miedź i magnez. Miedź jest niezbędna do wytwarzania czerwonych płytek krwi, a magnez ma dobroczynny wpływ na cały system nerwowy.

 

Polecane produkty:

Błonnik gryczany
Topinambur działanie na zdrowie i urodę http://zdrowszeznatury.pl
Błonnik gryczany
Działa wzmacniająco i oczyszczająco. Poprawia stan włosów, skóry i paznokci. Pomocny
w regulowaniu procesów przemiany materii i metabolizmu węglowodanów.
Zobacz…

Błonnik pszenny

Kasza gryczana korzyści zdrowotne http://zdrowaznatury.pl
Błonnik pszenny
Usprawnia działanie wszystkich narządów układu pokarmowego
i znacznie skraca czas perystaltyki jelit.
Zobacz…