Mało znane witaminy B http://zdrowszeznatury.pl

Mało znane witaminy B

Mało znane witaminy B
25 głosów, średnia 4.25 (ocena ogólna 79%)

Mało znane witaminy B http://zdrowszeznatury.pl

Witaminy to organiczne związki chemiczne o różnorodnej budowie, dzięki którym procesy życiowe zachodzą prawidłowo. Wiele witamin pełni rolę biokatalizatorów reakcji biochemicznych zachodzących w organizmie na poziomie komórkowym. Ze względu na to, że organizm człowieka ich nie wytwarza poza specyficznymi sytuacjami, muszą one być dostarczane wraz z pożywieniem.

Jako pierwszą odkryto witaminę A (rozpuszczalną w tłuszczach) i witaminę B (rozpuszczalną w wodzie). Wszystkie witaminy rozpuszczalne w wodzie (z wyjątkiem witaminy C) należą do grupy witamin B. Witaminy A, D,E, K są z kolei rozpuszczalne w tłuszczach.

Jedną z ważniejszych funkcji, jakie spełniają witaminy w organizmie jest ochrona przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i reaktywnych form tlenu, które powstają w czasie zachodzących przemian metabolicznych. Ze względu na ich wysoką reaktywność oraz zdolność do uszkadzania komórek i tkanek, organizm ludzki wyposażony został w enzymy i związki o działaniu antyoksydacyjnym, chroniące przed ich niekorzystnym działaniem.

Witaminy B

Do grupy witamin B należą:

tiamina (B1),

ryboflawina (B2),

niacyna (PP) (B3),

cholina (B4)

kwas pantotenowy (B5),

pirydoksyna (B6),

biotyna (B7),

inozytol (B8),

kwas foliowy (B9),

kwas p-aminobenzoesowy (PABA) (B10),

kobalamina (B12),

kwas orotowy (B13),

kwas pangamowy (B15), 

letril (B17).

Ze względu na to, iż ta grupa związków łatwo rozpuszcza się w wodzie i jest wydalana z moczem, a co za tym idzie organizm nie wykazuje zdolności do ich magazynowania (z wyjątkiem B12), ważne jest ich regularne spożywanie

Suplementacja witaminami z grupy B niezbędna jest do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Badania naukowe dowiodły, że witaminy z tej grupy odpowiedzialne są za prawidłowy przebieg ważnych procesów biochemicznych, a ich niedobór prowadzi do rozwoju wielu poważnych chorób.

Witaminy B – źródła:

B1 – pełnoziarniste produkty zbożowe, brązowy ryż, warzywa strączkowe i produkty na bazie drożdży.

B2 – wątroba wieprzowa, wołowina, ryby takie jak łosoś, makrela nabiał,, migdały, słonecznik, fasola.

B3 – otręby pszenne, migdały, masło orzechowe, wątróbka, tuńczyk, kasza gryczana.

B5 – ser pleśniowy, jaja, grzyby, pestki słonecznika, orzechy włoskie, śledź, makrela, mleko pełnotłuste, mąka pełnoziarnista czy otręby pszenne.

B6 – drożdże, wątróbka, mięso, ryby, ziemniaki, banany.

B7 – żółtka jaj, w wątrobie, mąka sojowa, orzechy włoskie i ziemne, grzyby, brązowy ryż, produkty pełnoziarniste, szpinak.

B8 – wątróbka, drożdże, jajka, owoce cytrusowe

B9 – sałata, kapusta, brukselka, brokuły, kalafior, wątróbka, żółtka jaj, soczewica,produkty pełnoziarniste.

B10 – drożdże, kiełki pszenicy, pełne ziarno pszenicy i ryżu, wołowina.

B12 – w podrobach.: wątróbka, nerki, serca, czerwone mięso, śledzie, ostrygi, żółtka jaj, sery i mleko.

B13 – buraki, warzywa korzeniowe, serwatka, szczaw, szpinak, drożdże piwne

B 15 – ryż brązowy, drożdże piwne, dynia, nasiona słonecznika, wołowina.

B 17 – pestki moreli, jabłek wiśni, brzoskwini, śliwek.

Polecane produkty:

Błonnik jabłkowy
Sacha Inchi ( Plukenetia volubilis ) http://zdrowaznatury.pl
Błonnik jabłkowy
Usprawnia przemianę materii, sprzyja utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi.
Zobacz…

Błonnik marchwiowy

Witamina F http://zdrowaznatury.pl
Błonnik marchwiowy
Błonnik marchwiowy sprawdza się jako element wspomagający leczenie chorób metabolicznych oraz cukrzycy, miażdżycy naczyń, zaburzenia gospodarki tłuszczowej.
Zobacz…