Rhodiola rosea or golden root vector illustration. Hand drawn me

Różeniec górski, czyli Twoja odporność na stres

Różeniec górski, czyli Twoja odporność na stres
21 głosów, średnia 4.04 (ocena ogólna 77%)

Różeniec  górski zwany „złotym korzeniem” lub „korzeniem arktycznym” pod łacińską nazwą Rhodiola rosea jest silnym adaptogenem co oznacza, że charakteryzuje się właściwościami wzmacniającymi dla organizmu na fizyczny i psychiczny stres oraz jego skutki. Jego naturalne środowisko to górzyste i trudno dostępne tereny Azji południowo-środkowej, Syberia, Chiny, Ameryki Północnej i Europy. W Polsce różeńca górskiego można zaobserwować w szczelinach skał Sudetów i Karpat [2,3,4].

Jego dobroczynny skład [3,2]:

  • rozawina, rozyna, rozaryna – służą jako wskaźniki do identyfikacji surowca tego gatunku
  • związki fenolowe jak salidrozyd
  • flawonoidy
  • kwasy organiczne
  • fenolokwasy
  • garbniki
  • glikozydy
  • olejek eteryczny

Dzięki najważniejszym związkom (rozawina i salidrozyd)  jakie posiada, różeniec górski wykazuje działania [2,3]:

  • adaptogenne – stworzenie organizmowi takich warunków, że potrafi on lepiej przystosować się do środowiska zarówno wewnętrznego jak i zewnętrznego
  • przeciwdepresyjne
  • reguluje stany emocjonalne
  • wpływające na poprawę koncentracji i pamięci
  • zwiększające odporność organizmu czyli immunostymulujace
  • może wykazywać działanie regulujące masę ciała poprzez aktywację lipazy czyli enzymu odpowiedzialnego za spalanie zapasowego tłuszczu w organizmie
  • przeciwbólowe
  • kardioprotekcyjne, chroniące serce przed czynnikami stresowymi
  • chroniące przed arytmią, regulujące ciśnienie krwi
  • stymulujące produkcję insuliny i zwiększające wrażliwość komórek na jej działanie
  • przeciwutleniające
  • stymulujące regenerację organizmu
  • profilaktyczne przeciwko impotencji i zaburzeniom seksualnym
  • protekcyjne na wątrobę przed działaniem toksyn

Istnieje szereg badań potwierdzających tak liczne i pozytywne działania różeńca górskiego na ludzki organizm. W jednym z nich przebadano 56 lekarzy i lekarek w trakcie dyżurów nocnych podając im przez 14 dni wyciąg z różeńca górskiego. Ocenie podlegały takie funkcje jak: krótkotrwała pamięć, koncentracja, percepcja autowizualna, zdolność kojarzenia oraz poziom zmęczenia psychicznego. Wyniki badań wykazały 20% wzrost poznawczych  funkcji mózgu w stosunku do grupy kontrolnej otrzymującej w tym samym czasie placebo [5].

W innym badaniu przeprowadzonym w grupie 40-stu studentów płci męskiej podczas sesji egzaminacyjnej którym podawano przez 20 dni  wyciąg różeńca lub placebo. U studentów otrzymujących standaryzowany wyciąg  zaobserwowano znaczną poprawę sprawności fizycznej, psychomotorycznej, koncentracji, obniżenie zmęczenia psychicznego, zmniejszenie senności, lepszą motywację do nauki oraz poprawę samopoczucia [6].

Dzięki adaptogennym właściwościom rhodiola rosea  zdobywa coraz większą popularność jako suplement poprawiający stan zdrowia, dbający o dobrą kondycję fizyczną i psychiczną oraz siły witalne na długie lata [2].

                                                                                                                                                    Rhodiola rosea or golden root vector illustration. Hand drawn me

Autor:

Mgr Jolanta Gębczak

Dietetyk kliniczny

 

Źródła:

  1. Tadeusz Wolski, Tomasz Baj, Agnieszka Ludwiczuk, Kazimierz Głowniak, Gabriela Czarnecka „Rodzaj Rhodiola – systematyka, skład chemiczny, działanie i zastosowanie oraz analiza fitochemiczna korzeni dwu gatunków różeńca: Rhodiola rosea L. oraz Rhodiola quadrifida (Pall.) Fish et Mey” Borgis – Postępy Fitoterapii 1/2008, s. 2-14 http://www.czytelniamedyczna.pl/2595,rodzaj-rhodiola-systematyka-sklad-chemiczny-dzialanie-i-zastosowanie-oraz-anal.html
  2. Agnieszka Tajer „Rhodiola rosea L. jako przykład rośliny adaptogennej” ANNALES ACADEMIAE MEDICAE SILESIENSIS, Katedra i Zakład Botaniki Farmaceutycznej i Zielarstwa Wydziału Farmaceutycznego z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach http://psjd.icm.edu.pl/psjd/element/bwmeta1.element.psjd-a600c04d-cf7c-4588-9166-6776abcd93fc
  3. Janusz Dąbrowski „Naturalne składniki suplementów diety” wyd. ADAMASCENICUM Sp. Z o.o. , str. 154-156
  4. Redakcja kwartalnika „Medycyny świata” „Ze skarbnicy dawnej medycyny chińskiej Żeń-szeń”, wyd. „Prestiż” Warszawa 1989, str. 11
  5. Darbinyan V., Kteyan A., Panossian A., Gabrielian E., Wikman G., Wagner H. Rhodiola rosea in stress induced fatigue – A double blind cross-over study of a standardized extract SHR-5 with a repeated low-dose regimen on the mental performance of healthy physicians during night duty. Phytomedicine 2000; 7: 365–371.
  6. Spasov A., Wikman G., Mandrikov V. A double-blind, placebo-controlled pilot study of the stimulating and adaptogenic eff ect of Rhodiola rosea SHR-5 extract on the fatique of students caused by stress during an examination period with a repeated low-dose regimen. Phytomedicine 2000; 7: 85–89.

 

Celem wpisów na blogu jest przedstawienie informacji, poglądów, opinii opartych na wynikach prac  badawczych i literaturze ogólnodostępnej. Substancji opisywanych na blogu nie należy  traktować jako lekarstw lub produktów farmaceutycznych stosowanych w procesie leczenia chorób. Głównym celem wpisów jest propagowanie zdrowego trybu życia i zbilansowanej diety.

 

Wszelkie informacje zawarte na blogu objęte są prawami autorskimi majątkowymi. Prawa autorskie przysługują Pharmovit Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Płocku Plac G.Narutowicza 1/6. Wszelkie kopiowanie całości bądź części informacji zawartych na blogu bez uprzedniej pisemnej zgody Pharmovit Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa jest zabronione.