Sezonowa depresja – jak jej uniknąć? http://zdrowszeznatury.pl

Sezonowa depresja – jak jej uniknąć?

Sezonowa depresja – jak jej uniknąć?
28 głosów, średnia 4.24 (ocena ogólna 80%)

Sezonowa depresja – jak jej uniknąć? http://zdrowszeznatury.pl

Coraz krótsze dni, coraz mniej światła słonecznego i coraz chłodniejsze dni sprzyjają wahaniom nastroju. Sezonowa depresja jest dość powszechna. Dla niektórych z nas jest to coś więcej niż jesienna chandra, bo coraz głośniej mówi się o tym, że przedłużający się jesienno-zimowy blues wymaga konsultacji lekarskiej.

SAD czyli sezonowe zaburzenia afektywne to rodzaj depresji, który jest związany ze zmianami pór roku i występuje zawsze w tym samym czasie. Objawy zmęczenie, braku energii pojawiają się z początkiem jesieni i znikają z początkiem wiosny.

Zdecydowana większość osób cierpiących na SAD odczuwa znużenie, zmniejszoną samoocenę, mniejszą liczbę rzeczy, które cieszą, problemy ze snem, zaburzenia apetytu – tycie lub chudnięcie, osłabienie, trudności z koncentracją, drażliwość.

Przyczyny występowania SAD nie są znane. Prawdopodobnie na powstanie SAD wpływa kilka czynników. Zegar biologiczny – obniżony poziom światła słonecznego może zakłócić wewnętrzny rytm biologiczny. Drugą prawdopodobną przyczyną jest mniejszy poziom serotoniny – za jej spadek również odpowiada zmniejszona ilość słońca i czasu, jaki spędzamy poza domem

Jak zapobiegać SAD?

Zadbaj o słoneczne stanowisko pracy. Dodatkowe świetliki, okna bez rolet czy żaluzji to coś co na pewno pomoże. Jeśli możesz zawsze wybieraj miejsca przy oknie.

Spaceruj. Nawet 30 minut dziennie okaże się pomocne. Łap każdy słoneczny dzień. Wychodź na zewnątrz nawet w pochmurne dni, bo poza domem i tak jest więcej słonecznego światła niż w budynkach.

Regularnie ćwicz. Wystarczy kilka minut dziennie dowolnej aktywności fizycznej, by złagodzić stres i niepokój.

Saverio Stranges z Uniwersytetu Medycznego w Warwick przeprowadził badania nad wpływem diety na samopoczucie i subiektywne odczucia nastroju. Wyniki okazały się zaskakujące. Okazało się, że odpowiednie spożycie owoców i warzyw nie tylko poprawia zdrowie na poziomie fizycznym, ale pomaga również podnieść poziom optymizmu, poczucie szczęścia, własnej wartości i odporności.

Zespół Stangersa przenalizował dane z ponad 14.000 przebadanych dorosłych, którzy spożywali 5 lub więcej porcji warzyw i owoców. Zdaniem prof.Stangersa czynnikiem, który decyduje o takich a nie innych wynikach badań są przeciwutleniacze.

Dość optymistycznie brzmią zalecenia prof. Stangersa, który udowadnia, że codzienne spożywanie jednego małego jabłka lub pomarańczy, pół grapefruita, ok. 10 listków sałaty lub pół szklanki owoców wystarczy. Mimo, że sezonowa depresja występuje dość często, można jej zaradzić.

Polecane produkty:

Błonnik marchwiowy
Witamina F http://zdrowaznatury.pl
Błonnik marchwiowy
Pomocny w oczyszczaniu organizmu i zwiększaniu ogólnej odporności.
Zobacz…