Stres powakacyjny. Jak wrócić po urlopie do pracy i nie zwariować? http://zdrowszeznatury.pl

Stres powakacyjny. Jak wrócić po urlopie do pracy i nie zwariować?

Stres powakacyjny. Jak wrócić po urlopie do pracy i nie zwariować?
30 głosów, średnia 4.45 (ocena ogólna 82%)

Stres powakacyjny. Jak wrócić po urlopie do pracy i nie zwariować? http://zdrowszeznatury.pl

Powrót z wakacyjnej podróży za biurko powoduje, że często brakuje nam motywacji, energii i chęci do działania. Większość z nas przechodziła przez ten ciężki okres. Ręce drżą, ciało się poci, głowa pęka w szwach, myśli kołują i to jeszcze zanim przekroczymy próg biura. Jak przeżyć pierwszy dzień po urlopie, który z reguły jest „koszmarnym” poniedziałkiem? Czy możemy pozbyć się negatywnych uczuć i stresu związanego z powrotem z wakacji?

 Stres powakacyjny – co to jest ?

Występuje on wówczas, gdy pojawiają się trudności z adaptacją w pracy, po powrocie z urlopu. Odczuwany przez ciebie stres, zazwyczaj związany jest z różnego rodzaju obowiązkami. Chodzi głównie o wysiłek, jaki będziesz musiała włożyć w wykonywanie zadań. Świadomość, że po powrocie będzie czekać wiele zaległych spraw do załatwienia, wprawia chyba każdego pracownika w nerwowy nastrój. To uczucie, często pojawia się już po wyjeździe na wakacyjny turnus. Zamiast cieszyć się z zasłużonego urlopu, przytłacza cię myśl o tym, że kiedy wrócisz, znowu wpadniesz w wir pracy. Najczęściej dotyczy to osób, które nie są usatysfakcjonowane z wykonywanego zawodu. Zazwyczaj doświadczają one takich sytuacji, jak nasza czytelniczka Agata, pracująca w biurze nieruchomości:

– Co roku spędzam czas z najbliższą rodziną. Na początku jest zawsze miło. Później pojawia się coraz więcej konfliktów. Mam wrażenie, że jestem bombardowana problemami wszystkich naokoło. Po takim wyjeździe mam głowę pełną myśli i czuję się bardziej zestresowana niż przed urlopem!

W dzisiejszym szybkim trybie życia, stan prawdziwego relaksu jest trudny do osiągnięcia, a dla pracoholików nawet niedostępny. Choć przyczyn powakacyjnej depresji jest wiele, symptomy zwykle są takie same:

  •  bóle głowy
  • poddenerwowanie
  • problemy z koncentracją
  • zły nastrój

Urlop powinnaś wykorzystać w 100 %. Póki na nim jesteś, nie myśl o pracy i co najważniejsze, nie zabieraj jej ze sobą. Laptopa zostaw w domu, nie odbieraj telefonów z firmy. Zajmij się odpoczynkiem i zbieraniem sił na kolejny rok. W przeciwnym razie, zamiast wrócić wypoczęta, będziesz tak samo zmęczona, jak przed wyjazdem.

Po powrocie, pracę powinnaś zacząć od rzeczy łatwych, które sprawią ci przyjemność. Nieskomplikowane zadania zakończysz szybciej, co zwiększy twoją motywację. Nie rzucaj się od razu na głęboką wodę. Nikt nie jest w stanie w ciągu jednego dnia nadrobić dwutygodniowych zaległości.

Zdaniem Magdy, zajmującej się doradztwem kredytowym, pomocne w przystosowaniu się do służbowego trybu dnia, jest uporządkowanie miejsca pracy.

 – Gdy wracam z dwutygodniowego urlopu, najpierw zabieram się za uporządkowanie mojego biurka. W czystym i zorganizowanym miejscu, moja praca sprawia mi więcej przyjemności. Po powrocie jestem wypoczęta i naładowana pozytywną energią – staram się to wykorzystać. Na pulpicie umieszczam zdjęcie zrobione na wyjeździe, by wakacyjne wspomnienia umilały mi czas w pracy przez następne tygodnie.

Ważna jest również organizacja czasu pracy. Najlepiej, jeśli zaplanujesz swoje działania na cały tydzień. Zajmij się uporządkowaniem swoich spraw oraz posegregowaniem dokumentów, które z utęsknieniem czekały na twój powrót.

Jeśli nie pracujesz w weekendy, powinnaś z nich korzystać. To, że skończył się urlop, wcale nie oznacza, że  cały wolny czas musisz spędzać w domu. Staraj się wykorzystać te dni w przyjemny sposób. Nie poświęcaj go na dokończanie zadań, których nie zrealizowałaś w tygodniu. Wyjeżdżając za miasto, zregeneruj siły po tygodniu ciężkiej pracy i spędź miło czas, nie myśląc o obowiązkach.

W walce ze stresem, z pewnością pomoże ci dobre jedzenie, które zawsze wprowadza w pozytywny nastrój. Tak samo sport i drobne przyjemności stanowią sprawdzoną receptę na pourlopowe zmęczenie. Chodzi o to, żeby pobudzić organizm do produkcji serotoniny – „hormonu szczęścia”, ponieważ powakacyjny powrót do pracy, powoduje nadmierną produkcję kortyzolu – hormonu odpowiadającego za stres.

Jak podnieść poziom serotoniny? Pomogą ci w tym małe przyjemności, takie jak spacery oraz ruch na świeżym powietrzu. Twój organizm wytwarza serotoninę, także z enzymów zawartych między innymi w indyczym mięsie. Znajdziesz je również w rybach, orzechach włoskich i w nabiale. W trosce o dobry nastrój, warto włączyć te produkty do codziennej diety.

Pozytywne nastawienie

Na swój powrót do pracy, staraj się spojrzeć, jak na powrót do normalności. Twój tryb życia znów będzie unormowany i w pełni zorganizowany. Jeśli jednak nadal tęsknisz za wakacjami, pomyśl, że za kilka miesięcy, znów przyjdzie czas na urlop, który pozwoli ci oderwać się od codziennych zadań.