Witamina C - jak działa i gdzie jej szukać? http://zdrowszeznatury.pl

Witamina C – jak działa i gdzie jej szukać?

Witamina C – jak działa i gdzie jej szukać?
15 głosów, średnia 4.11 (ocena ogólna 77%)

Witamina C – jak działa i gdzie jej szukać? http://zdrowszeznatury.pl

Witamina C jest najbardziej znaną witaminą. W organizmie człowieka pełni wiele zróżnicowanych funkcji, m.in. uczestniczy w syntezie włókien kolagenowych, usuwa wolne rodniki oraz wzmacnia odporność organizmu. Ponadto zwiększa odporność i przyspiesza gojenie się ran, złamań, a wszelkiego rodzaju krwotoki są dzięki niej znacznie mniej obfite. Działa ona korzystnie na serce i krążenie. Jest też doskonałym przeciwutleniaczem, który opóźnia starzenie. Dużą ilość witaminy C, organizm wykorzystuje również do ochrony oczu. Dodatkowo, witamina wzmacnia układ odpornościowy, dzięki czemu, gdy dopadnie nas choroba, ma ona łagodniejszy przebieg, a jej objawy są mniej dokuczliwe. Głównym źródłem witaminy C są świeże owoce i warzywa.

CZARNE PORZECZKI

Posiadają szczególne właściwości zdrowotne. 100 g czarnych porzeczek pokrywa bowiem prawie 260% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. W tradycyjnej medycynie ludowej, owoce te stosowane są przy infekcjach górnych dróg oddechowych, jak również artretyzmie czy reumatyzmie. Można je także stosować pomocniczo przy wypadaniu włosów, a nawet jako okłady na ślady po ukąszeniach komarów czy meszek. Owoce czerwonej porzeczki zmniejszają poziom złego cholesterolu we krwi, hamują rozwój miażdżycy naczyń i stabilizują ciśnienie tętnicze. Z kolei napary z liści, przyśpieszają proces wydalania toksyn z organizmu oraz regulują pracę nerek. Sok z porzeczek skutecznie pomaga zwalczyć migrenę. Tak samo działa na problemy żołądkowo -jelitowe oraz na ogólne wyczerpanie organizmu.

DZIKA RÓŻA

To istna „bomba witaminowa”. Jest popularną rośliną, ale nie do końca jej właściwości zdrowotne są doceniane. Owoce dzikiej róży są zasobne w witaminę C – mają ją 30-40 razy więcej niż cytrusy. Stosuje się je w nadciśnieniu, chorobach serca, wątroby i jako lek witaminowy. Działają wzmacniająco i przeciwzapalnie, pomagają w nieżytach przewodu pokarmowego, chronią przed szkorbutem. Natomiast kwiaty stosuje się głównie przy niestrawności, bólach gardła i dolegliwościach skórnych. Naparem z różanych płatków można przemywać twarz, żeby odświeżyć cerę.

NATKA PIETRUSZKI

Właściwości pietruszki są znane już od ponad 2000 lat. Liście, owoce i korzenie pietruszki wykorzystywane są w medycynie ludowej od stuleci. Świeże liście tej rośliny są bardzo pożyteczne i mogą być używane jako składnik zdrowej diety. Jedząc jedną łyżkę świeżo posiekanej natki, zapewnimy organizmowi połowę dziennej dawki witaminy C. Ten aromatyczny dodatek do potraw zawiera 178 mg witaminy w 100 g. Pietruszka ma także wiele innych dobroczynnych właściwości. Poprawia przemianę materii i trawienie, łagodzi dolegliwości menstruacyjne i cellulit. Natkę warto dodawać szczególnie do potraw mięsnych i jajek, wówczas zwiększymy przyswajalność żelaza z tych produktów. Ponadto pietruszka odświeża oddech i maskuje nieprzyjemny zapach, np. czosnku.

CZERWONA PAPRYKA

Warzywo, które kusi swoim smakiem, zdobi potrawy, wzmacnia siły witalne oraz zwiększa libido. To nie tylko smaczny składnik sałatek, ale również afrodyzjak. Papryka jest znakomitym źródłem witaminy C – już w 100g czerwonego warzywa jest jej więcej niż potrzeba osobie dorosłej (przeciętne zapotrzebowanie dobowe to ok. 60 mg). W każdej papryce jest co najmniej 90 mg witaminy C, a w czerwonej nawet 150 mg. Witaminy C w papryce jest pięciokrotnie więcej, niż w cytrynie. Szczęśliwie, tego cennego przeciwutleniacza nie można przedawkować, bo nadmiar jest usuwany wraz z moczem. Papryka ma tyle witaminy C, że nawet cytryna się z nią mierzyć nie może! Co więcej, podczas obróbki termicznej, papryka traci jej mniej niż inne warzywa czy owoce, gdyż szybko osiąga miękkość. Miąższ zawiera też sporo rutyny, która ułatwia przyswajanie witamin oraz działa jako przeciwutleniacz.

CHRZAN

Zawiera wiele substancji bakteriobójczych. Mało kto wie, że 100 g chrzanu to jedynie 74 kcal i kwintesencja witaminy C (114mg)! Przetwory z chrzanu i z jego dodatkiem zwiększają odporność organizmu. W wielu krajach świata stosuje się go w medycynie ludowej do pobudzania apetytu, ułatwiania trawienia, w leczeniu wątroby, w kolce wątrobowej i płucnej, jako środek moczopędny, w kamicy moczowej, w zapaleniu korzonków. Zwalcza on infekcje i pomaga w leczeniu ran. Chrzan ma również działanie odkażające i rozgrzewające. Jest też naturalnym antybiotykiem, nie wywołującym skutków ubocznych, dlatego mówi się o nim – „słowiański żeń-szeń”.

BRUKSELKA

Nielubiane przez dzieci małe zielone warzywo stanowi skarbnicę substancji odżywczych. Zaledwie 150 g brukselki pokrywa w stu procentach dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Oprócz kwasu askorbinowego, zawiera ona potas, magnez i kwas foliowy. Dzięki swojemu działaniu przeciwzapalnemu,wspiera pracę serca i układu naczyniowego. Przeciwdziała także zmianom miażdżycowym i ma zdolności do zmniejszania poziomu złego cholesterolu. Co warto zauważyć, jest stosunkowo mało kaloryczna, dzięki czemu może być spożywana w sporych ilościach, bez żadnych konsekwencji w gromadzeniu zbędnej tkanki tłuszczowej. Badania wykazują, że osoby, które często spożywają brukselkę, są mniej narażone na choroby nowotworowe.

SZPINAK

Badania potwierdziły, że liście szpinaku wykazują właściwości antynowotworowe i chronią przed miażdżycą. Jest to zasługa beta-karotenu, witaminy C oraz luteiny – znanych przeciwutleniaczy, których w szpinaku jest pod dostatkiem. Szpinak bogaty jest w żelazo, ale również w duże ilości witaminy C – aż 64mg! Ma on bardzo niewiele kalorii i praktycznie zero tłuszczu, a mimo to dostarcza wiele substancji odżywczych. Powinny go jeść osoby z nadciśnieniem, ponieważ zawarty w nim potas obniża ciśnienie, dzięki czemu wyregulowana zostaje praca serca.

BIAŁA I CZERWONA KAPUSTA

W 100 g tego warzywa, można znaleźć 45-55mg witaminy C – tyle samo, co w cytrynie. Dzięki temu, że jest niskokaloryczna, mogą ją jeść osoby z nadwyrężoną wątrobą. Szczególne właściwości lecznicze ma sok z kapusty. Picie go wzmacnia odporność, leczy anemię i obrzęki spowodowane nadmiernym zatrzymywaniem płynów w organizmie. Po trzech tygodniach codziennej szklanki soku, te ostatnie znikają bez śladu. W medycynie ludowej, sok oraz liście kapusty są powszechnie stosowane na bóle reumatyczne i neuralgiczne. Przyśpieszają również gojenie się ran oraz wrzodów.

 

Polecane produkty:

Błonnik z ogórka kiszonego
Odkryj owocową moc witamin http://zdrowaznatury.pl
Błonnik z ogórka kiszonego
Wspomaga działanie układu immunologicznego. Zwiększa odporność na infekcje ze względu na zawartość witaminy C.
Zobacz…